F A Q

Vilka fordonstyper kan ni optimera?

Vi specialiserar oss på motoroptimering för bilar, husbilar, lätt lastbil, motorcyklar och vattenskotrar.

Vad är eco-optimering och hur skiljer det sig från vanlig motoroptimering?

Eco-optimering fokuserar på att förbättra bränsleeffektiviteten och minska utsläppen utan att kompromissa med prestanda. Det är idealiskt för dem som vill ha en miljövänligare körupplevelse och samtidigt starkare motor.

Vad är motoroptimering och hur kan det gynna mitt fordon?

Motoroptimering, även känd som chiptuning eller remapping, är processen att justera mjukvaruparametrarna i fordonets styrenhet för att förbättra prestanda, bränsleeffektivitet och körglädje. Det kan leda till ökad hästkraft, bättre bränsleekonomi och andra positiva förbättringar.

Vad kostar det att optimera min motor?

Priset varierar beroende på fordon och önskade ändringar. Kontakta oss för en skräddarsydd offert baserad på dina behov.

Kan ni återställa ändringar om jag vill återgå till originalinställningarna?

Ja, vi kan återställa din fordonets mjukvara till de ursprungliga inställningarna om det behövs.

Vad är fördelen med att optimera elektroniska växellådor?

Optimering av TCU förbättrar växlingshastigheter och respons, vilket ger en smidigare och mer responsiv körupplevelse. Det är särskilt märkbart vid intensiv körning på banan.

Kan ni optimera elektroniska växellådor som DSG?

Ja, vi erbjuder optimering av styrenheten TCU (Transmission Control Unit) för DSG (Direct Shift Gearbox). Vi har tre steg: steg 1 rekommenderas för gatan, steg 2 för banan, och steg 3 är ytterligare avancerat. Kontakta oss för att få mer information om varje steg och vilken som passar dina behov bäst.

Vad innebär de övriga kodningarna som AdBlue off, Cylinder off, EGR off, DPFOff, NOx off, och OPF off?

  • Cylinder off: Inaktiverar vissa cylindrar för att spara bränsle under lättare belastning.
  • NOx off: Inaktiverar NOx-sensorer för att förhindra felkoder och öka prestanda.
  • OPF off: Tar bort Ottopartikelfilter (OPF) för ökat luftflöde och prestanda.

Vad innebär bortkodning av EGR, DPF, NOx och AdBlue?

Bortkodning av dessa komponenter innebär att vi inaktiverar deras funktioner elektroniskt. Det kan förbättra prestanda och bränsleekonomi, men det är viktigt att notera att dessa ändringar inte är lagliga för fordon som används på allmänna vägar utanför tävlingsbanor.

Varför välja oss för motoroptimering?

Vi fokuserar på kvalitet och kundnöjdhet. Varje kund är unik, och vi strävar efter att ge bästa möjliga service. Vårt engagemang innebär att vi inte lämnar ut ett fordon förrän vi är 100% nöjda med optimeringen.

Hur lång tid tar det att utföra motoroptimering?

Tiden varierar beroende på fordonstyp och specifika ändringar, men de flesta optimeringar kan slutföras på kort tid. Kontakta oss för mer exakta tidsuppskattningar.

Vad bör jag tänka på i samband med optimering?

Det är kundens ansvar att säkerställa att motorn är i gott skick före optimering. Följande bör beaktas: se till att följa rekommenderade serviceintervaller och om det finns några uppenbara fel eller om vi anser att optimering inte är lämplig, kommer vi att kontakta dig innan något arbete utförs.

Vad är "Pops & Bangs" och "Launch Control"?

  • Pops & Bangs: Skapar ljudliga smällar vid gasavstängning eller växling för en sportig ljudupplevelse.
  • Launch Control: En funktion som optimerar accelerationen från stillastående, perfekt för bana eller tävling.

Vad är skillnaden mellan "Sport Display" och "Vmax off"?

  • Sport Display: Förbättrar displayen för sportiga prestandainformationer.
  • Vmax off: Tar bort hastighetsbegränsningen för att möjliggöra högre topphastigheter.

Klarar min motor en optimering?

Våra programvaror är utformade inom säkra gränser för att undvika skador. Vi prioriterar säkerhet och pålitlighet över maximal prestanda. Om din motor behöver uppgraderingar för att hantera ökad effekt, ger vi råd och har expertisen för att säkerställa att din motor fungerar optimalt.

Vad är grunden till M-tech Umeå AB?

M-tech Umeå AB grundades av Johnny och Pekka, med 30 års gemensam erfarenhet inom bilbranschen och specialisering på trimning. Genom åren har de lärt sig vad som fungerar bäst för att ge kunderna ett roligare och mer kostnadseffektivt bilägande.

Är motoroptimering laglig?

I de flesta områden är motoroptimering laglig för användning på vägar. Vi följer alla lokala lagar och regler och utför endast optimeringar som är inom lagens gränser.

Jag har inte fått svar på min förfrågan, varför?

Om du inte har fått svar från oss, vänligen kontrollera din skräppost eftersom våra svar ibland kan hamna där. Detta beror ofta på e-postleverantörens filter och kan hända av olika skäl, inklusive innehållet i mailet eller att vårt svar betraktas som oönskat. Om ditt ärende är brådskande, ring oss på 090-34 88 405. Vi strävar alltid efter att besvara förfrågningar samma dag.

Hur påverkas bränsleförbrukningen av motoroptimering?

Motoroptimering kan förbättra bränsleeffektiviteten, men exakt påverkan varierar beroende på fordonstyp, körsätt och vilken typ av optimering som utförs. Vi kan ge dig mer specifik information baserat på ditt fordon och dina behov.

Vilka betalmetoder erbjuder ni?

Som privatperson kan du använda Swish, medan företag får faktura med betalvillkor på 20 dagar. Vi accepterar också kreditkort om du vill dela upp betalningen. Vid frågor om betalningsmöjligheter, kontakta oss för att hitta en passande lösning.

Varför levereras inte bilarna med motorns fulla potential?

Bilmodeller säljs ofta med olika motorstyrka för att erbjuda olika alternativ till kunderna. Motorn är vanligtvis densamma, men mjukvaran i styrenheten (ECU) varierar. Det ger tillverkarna möjlighet att differentiera och erbjuda olika prestandaalternativ till konsumenterna.

Kan jag installera ytterligare uppgraderingar efter motoroptimering?

Ja, du kan installera ytterligare uppgraderingar som turbo, intercooler eller avgassystem efter motoroptimering. Vi kan ge råd och utföra ytterligare optimeringar för att säkerställa optimal prestanda.

Kommer bilen att gå igenom besiktningen efter optimering?

En mjukvaruoptimering kontrolleras inte av bilprovningen, men det är ditt ansvar om du kör fordonet på vägen. Större uppgraderingar som turbo, intercooler, eller avgassystem kan påverka besiktningen, och i vissa fall kan en regbesiktning krävas. Vi hjälper gärna till med dessa processer för att säkerställa att ditt fordon är lagligt och säkert.

Är garantin på mitt fordon påverkad av motoroptimering?

Vår optimering påverkar inte nödvändigtvis fordonsproducentens garanti. Dock rekommenderar vi att du kontrollerar garantivillkoren med din bilhandlare. Vi erbjuder också garantier på våra egna tjänster.

Kan ni utföra optimering på plats eller måste jag besöka er verkstad?

Ja, vi erbjuder möjligheten till optimering på plats för att göra processen bekväm och effektiv för dig. Om din bil är stående och inte kan köras på grund av problem som AdBlue-fel eller liknande, kan vi oftast hjälpa dig direkt på plats. Kontakta oss för att diskutera din situation, och vi kommer att göra vårt bästa för att hitta en lösning.

Vad gör jag om jag upplever problem efter motoroptimering?

Om du upplever några problem efter optimeringen, kontakta oss omedelbart. Vi är här för att hjälpa och rätta till eventuella frågor eller oro du kan ha.

Hur lång tid håller motoroptimeringen?

Vår motoroptimering är permanent, och den fortsätter att gälla så länge du äger fordonet. Om du säljer fordonet, kan vi återställa mjukvaran till de ursprungliga inställningarna om så önskas.

Hur vet jag om mitt fordon är optimerat sedan tidigare?

Om du misstänker att ditt fordon är optimerat sedan tidigare eller om du vet att det har modifierats på något sätt, är det viktigt att informera oss om detta. Vi kan genomföra en kontroll genom vår bench-metod för att avgöra om din styrbox är optimerad sedan tidigare. Bench-metoden innebär att vi tar bort styrenheten (ECU) från fordonet och gör en noggrann avläsning av dess innehåll för att fastställa om optimering har genomförts.

Vilka olika metoder används för motoroptimering och vad innebär de?

OBD:

Läsning och skrivning via OBD.

En enkel metod där läsning och skrivning görs genom fordonets OBD-port.


OBD efter patch i boot:

ECU tas bort för att göra en "patch" för att möjliggöra operationer via OBD.

Efter detta återmonteras ECU i fordonet, och läsning och skrivning blir tillgängliga via OBD.


Boot:

ECU tas bort och öppnas för läsning och skrivning.

En metod där ECU tas bort och öppnas för att möjliggöra läsning och skrivning.


OBD-lösenord:

Lösenordet läses via OBD och ECU tas bort.

Läsning och skrivning är tillgängliga efter att lösenordet har lästs via OBD och ECU har tagits bort.


Bench:

ECU tas bort (utan att öppnas) för läsning och skrivning.

En metod där ECU tas bort men inte öppnas, och läsning och skrivning blir tillgängliga i bänkmiljö.


OBD efter patch i bänk:

ECU tas bort (utan att öppnas) för att göra en "patch" för att möjliggöra operationer via OBD.

Efter detta installeras enheten enkelt i fordonet, och läsning och skrivning blir nu tillgängliga via OBD.

Kontakt

 
 
 
 
 
 
 

Har du har några frågor om våra tjänster, funderingar eller om du helt enkelt önskar få en offert, tveka inte att höra av dig.

Med vänliga hälsningar från oss på M-tech Umeå AB

unsplash